Ibland fungerar enheten inte som förväntat. För det mesta kan du lösa detta själv. Om du löser problemet själv behöver du inte skicka in enheten för reparation. Och det sparar tid!
Nedan hittar du vanliga problem och deras lösningar. Klicka på ett problem för att läsa förklaringen.
Oavsett om din telefon är ny eller om du har haft den ett tag kan det hända att telefonen plötsligt inte slås på. Detta kan bero på flera saker, så prova följande innan du skickar in telefonen för reparation i onödan.
Om telefonen inte slås på direkt kan batteriet ha varit urladdat under en tid. I sådana fall behöver telefonen lite längre tid på sig för att börja laddas. Ladda telefonen i minst en timme och se om du kan slå på den.
Om du har haft din telefon en längre tid kan det hända att telefonens batteri tar slut snabbare än i början. Även när du precis har fått din telefon kan batteriet ta slut snabbare än vad du trodde. Den korta batteritiden kan bero på olika saker. Här är några tips:
Det är inte förvånande att telefonen efter ett tag svarar lite långsammare än när den var ny. Här är några tips för att se till att telefonen svarar lite snabbare:
Det är möjligt att enheten inte visar ditt eget språk första gången den startas. På de flesta telefoner kan du emellertid byta språk redan från början. Om inte kan du oftast lösa problemet genom att sätta in SIM-kortet. Stäng av telefonen, sätt in ett SIM-kort från önskat språk och starta om telefonen. Ofta visas nu alternativet att ställa in telefonen på detta språk.
Gomibo erbjuder endast olåsta enheter. Om du har beställt din telefon via Gomibo är den alltid olåst. Det är kanske något annat som händer med ditt SIM-kort. Se frågan nedan "Min telefon känner inte igen mitt SIM-kort" för en lösning.
Använder du ett utomeuropeiskt SIM-kort?
Vissa telefoner har ett regionalt lås vilket gör att en telefon som till exempel tillverkats för den europeiska marknaden inte kan säljas i USA. På Gomibo säljer vi endast europeiska telefoner. Om du använder ett utomeuropeiskt SIM-kort kan det därför hända att det inte fungerar på grund av regionlåset.
Regionlåset avaktiveras på många enheter genom att ringa 5 minuter (i följd) med ett europeiskt SIM-kort. I detta fall kan du försöka upphäva regionlåset genom att använda en väns eller familjemedlems europeiska SIM-kort och ringa ett samtal med det på din telefon. Du kan även köpa ett europeiskt förbetalt kort och använda det för att ringa samtal i 5 minuter. Obs! Regionslåset kan inte alltid inaktiveras. Vi rekommenderar därför alltid att du använder ett europeiskt SIM-kort i din enhet.
Om telefonen inte frågar efter en PIN-kod när du har satt in SIM-kortet kan det hända att SIM-kortet inte läses. Det är först och främst bra att veta om det är SIM-kortet eller telefonen som är problemet. För att ta reda på detta gör du ett korstest av SIM-kortet:
Om SIM-kortet inte heller fungerar i en annan telefon är det SIM-kortet som är problemet. Om telefonen inte fungerar med ett annat SIM-kort är det din telefon som är problemet.
Använder du ett kort med ett klippt SIM-kort? Vissa enheter är mycket känsliga för SIM-kortets form och fungerar inte korrekt om kortet är klippt lite snett. Försök att se om ett original mikro- eller nano-SIM-kort fungerar. För säkerhets skull kan du prova det klippta SIM-kortet i en annan enhet. På så sätt kan du ta reda på om det är SIM-kortet eller enheten som är problemet.
Var telefonen påslagen när du satte in SIM-kortet? Starta sedan om enheten. Fungerar den fortfarande inte? Då kan telefonen ha ett fel. Vi hjälper dig gärna att lösa detta. Se sidan Garanti och reparationer.
Det kan antingen vara ett problem med telefonen eller med SIM-kortet. Försök först att ta reda på var problemet ligger.
Har inget av ovanstående tips hjälpt? Då hjälper vi dig naturligtvis gärna att lösa problemet. Se sidan Garanti och reparationer.
Är du inte ansluten till internet? Det kan bero på vissa inställningar i telefonen. I så fall kan du försöka ändra APN-inställningarna manuellt.
Om skärmen inte svarar kan telefonens TalkBack-funktion vara aktiverad. Detta förändrar helt hur du använder din telefon. Stäng av TalkBack-funktionen och skärmen bör fungera igen.
Om enhetens skärm plötsligt verkar mer röd än normalt kan det hända att nattläget är aktiverat.
Är problemet inte löst?
Då kan det också vara ett problem med skärminställningarna. Om du har en telefon med AMOLED-, Super AMOLED- eller OLED-skärm kan det bero på skärminställningarna. På de flesta telefoner kan du öppna dem genom att trycka på "Inställningar" och "Skärm". Om du hittar alternativet "Skärmkalibrering" här kan du justera färgerna på skärmen med till exempel ett reglage.
Har en av pixlarna på skärmen en annan färg än de andra eller blinkar den vitt när du ringer? I de flesta fall är detta en närhetssensor. En närhetssensor är en sensor som kan "se" om du håller telefonen mot ditt öra. Skärmen stängs då av automatiskt för att du inte ska råka lägga på av misstag när du vidrör skärmen med örat.
På enheter med en stor skåra eller bred ram är närhetssensorn ofta inbyggd i skåran eller ramen. När bildskärmen fyller upp hela fronten är den vanligtvis integrerad i själva bildskärmen.
Om du använder enheten mycket kommer lagringsutrymmet långsamt att fyllas med appar, filer och processer. Detta kan leda till att telefonen blir långsammare, kraschar oftare eller får kortare batteritid.
Om du har öronsnäckor, till exempel Apple AirPods, kan det komma in smuts i öronsnäckorna. När det plötsligt blir sämre ljud i öronsnäckor är det oftast på grund av smuts som samlats i dem. Smuts kan samlas i öronsnäckorna om de inte rengörs, så det är viktigt att du rengör dem regelbundet. Du kan läsa om kan du läsa om hur du rengör AirPods på Apple-webbplatsen. Följ även dessa tips för andra öronsnäckor.