Apple iPad Air 2025 13 WiFi 512GB Lila - FAQ
Vanliga frågor för Apple iPad Air 2025 13 WiFi
Svar:
Telefonens lagringsutrymme kan bli fullt när du lagrar många appar, foton, videor, musik eller kontakter. Detta är mycket irriterande eftersom telefonen blir långsam och du inte kan ladda ned nya foton eller appar. Tyvärr är det inte möjligt att utöka telefonens minne med ett minneskort. Men det finns en annan lösning: du kan använda molnlagring. Du kan ladda upp foton och videor till molnet och sedan ta bort dem från telefonen.Filerna förblir tillgängliga på din telefon via molnet, men tar inte längre upp utrymme på din enhet. Därmed förblir telefonen snabb och du har plats för nya appar. Exempel på molnlagring är iCloud, Dropbox, Google Drive och Microsoft OneDrive.
Svar:
Vattenskador på elektronisk utrustning omfattas vanligtvis inte av garantin. Detta beror på att vattenskador hör till användarskador. Tillverkaren kan inte ge någon garanti för detta, eftersom de inte kan påverka användningen av apparaten.
Många enheter, t.ex. smartphones, smartwatch och aktivitetsarmband har ett intyg om vattentäthet som anges med en kod, t.ex. IP68 eller 5ATM. Vattenskador på dessa certifierade vattentäta enheter omfattas inte heller av garantin. Detta beror på att enhetens vattentäta försegling kan slitas ut av normal användning. Försök därför alltid att förhindra att din enhet blir våt, även om den är vattentät.
Svar:
Utöver enhetens interna lagringsutrymme kan du även använda molnlagring. Här kan du ladda upp dina foton och videor så att de inte behöver lagras på telefonen. De är fortfarande tillgängliga på telefonen via molnet, men tar inte upp något utrymme på telefonen. Detta förhindrar att telefonen blir långsammare och det tar längre tid innan du får slut på lagringsutrymme. Exempel på molnlagring är iCloud, Dropbox, Google Drive och Microsoft OneDrive.
Svar:
Med tiden kan det samlas smuts och damm i surfplattans laddningsport. Detta kan resultera i att kabeln inte sitter på plats och att laddningen inte fungerar som den ska. Du löser enkelt detta problem genom att försiktigt ta bort den ansamlade smutsen och dammet. Du kan göra detta med t.ex. en tandpetare. Genom att försiktigt skrapa längs kanterna och hörnen inuti laddningsporten kan du få bort den ansamlade smutsen. Nu kan laddningskabeln anslutas till enheten igen. Se till att du inte använder för mycket kraft, det räcker ofta med att skrapa längs med den. När du har skrapat bort smutsen kan det du också blåsa kraftigt in i laddningsporten. Se till att ingen fukt kommer in i porten.
Svar:
Det finns flera sätt att förbättra batteritiden på din enhet. Stäng aktiva appar och starta om surfplatan regelbundet. Detta stänger appar som körs i bakgrunden och som minskar batteritiden. Var även uppmärksam på inställningar som GPS, NFC, Bluetooth och/eller automatisk synkronisering. Stäng av dessa inställningar när du inte använder dem. Surfplattans skärm är ofta det som förbrukar mest ström. Om du sänker ljusstyrkan kan du snabbt och enkelt spara energi!
Svar:
Om du har använt din surfplatta under en längre tid kan enheten bli lite långsammare. Detta kan ha flera orsaker. Om du har många appar öppna används till exempel mer RAM-minne. Om du lagrar många filer eller appar kan lagringsutrymmet också bli fullt. Ta bort några filer för att få mer lagringsutrymme. Du kan också inaktivera appar som körs i bakgrunden genom att stänga av och sätta på surfplattan igen. Det är bäst att göra detta varje vecka.
Svar:
Du kan förhindra skador genom att använda olika tillbehör som ett skärmskydd eller ett skal. Ett skärmskydd är en osynlig skyddsfilm som du fäster på skärmen. Det finns skal i många olika former och storlekar. Det finns skal som bara skyddar baksidan och det finns skal fodral som täcker hela surfplattan.