Apple iPhone 11 - FAQ
Vanliga frågor för Apple iPhone 11
Svar:
Om du har köpt den här enheten ny kan det se ut som om telefonens högtalare och/eller mikrofon inte fungerar. Det kan till exempel hända att du inte kan höra den andra parten i telefonen. Detta beror på att den här modellen levereras med en skyddsfilm. Filmen täcker även högtalaren och mikrofonen, vilket gör att det verkar som om dessa delar inte fungerar som de ska. Ta bort skyddsfilem på fram- och baksidan för att kunna använda telefonen korrekt.
Svar:
Telefonens lagringsutrymme kan bli fullt när du lagrar många appar, foton, videor, musik eller kontakter. Detta är mycket irriterande eftersom telefonen blir långsam och du inte kan ladda ned nya foton eller appar. Tyvärr är det inte möjligt att utöka telefonens minne med ett minneskort. Men det finns en annan lösning: du kan använda molnlagring. Du kan ladda upp foton och videor till molnet och sedan ta bort dem från telefonen.Filerna förblir tillgängliga på din telefon via molnet, men tar inte längre upp utrymme på din enhet. Därmed förblir telefonen snabb och du har plats för nya appar. Exempel på molnlagring är iCloud, Dropbox, Google Drive och Microsoft OneDrive.
Svar:
Vissa telefoner har främre kamera och närhetssensor i displayen. Närhetssensorn blinkar så fort du för telefonen närmare örat. Det ser då ut som om du har en död pixel i displayen.
Den blinkande vita pixeln är inte en död pixel utan närhetssensorn som stänger av skärmen när du ringer för att förhindra oavsiktlig beröring.
Svar:
Vattenskador på elektronisk utrustning omfattas vanligtvis inte av garantin. Detta beror på att vattenskador hör till användarskador. Tillverkaren kan inte ge någon garanti för detta, eftersom de inte kan påverka användningen av apparaten.
Många enheter, t.ex. smartphones, smartwatch och aktivitetsarmband har ett intyg om vattentäthet som anges med en kod, t.ex. IP68 eller 5ATM. Vattenskador på dessa certifierade vattentäta enheter omfattas inte heller av garantin. Detta beror på att enhetens vattentäta försegling kan slitas ut av normal användning. Försök därför alltid att förhindra att din enhet blir våt, även om den är vattentät.
Svar:
Om du har en fråga eller ett problem med din Apple-produkt är det mycket enkelt att få hjälp via appen Apple Support. Programmet kan laddas ned gratis från App Store eller är redan installerat på din telefon. I appen finns användbara stegvisa instruktioner, intressanta fakta och lösningar på eventuella problem som du kan ha med din Apple-produkt. Om din produkt är så skadad att du inte längre kan öppna appen kan du även begära hjälp för enheten via en annan enhet. Välj den produkt du vill ha hjälp med från menyn. Din produkt finns med på listan så länge som du loggar in med rätt uppgifter! Nedan hittar du en allmän stegvis plan för hur du använder appen:
- Öppna appen. Du blir tillfrågad att logga in med dina iCloud-uppgifter, gör det.
- Välj den produkt som du behöver hjälp med. Om din enhet är så skadad att du inte kan komma åt appen kan du även begära hjälp för enheten med en annan Apple-enhet så länge du loggar in med samma iCloud-konto.
- Du kan nu använda menyalternativen för att söka upp ditt specifika problem. När du har hittat problemet trycker du på det.
- Du kommer nu att få se ett antal alternativ för att få hjälp. Välj det du tycker är mest användbart!
Visste du att du kan lösa många problem med din telefon utan reparation? Läs alltid artiklarna i appen Apple Support. Lösningen på ditt problem kanske finns där!
Svar:
Siri är en digital assistent för användare av Apples operativsystem iOS. Sedan lanseringen av iOS 5 2011 har Siri integrerats i operativsystemet. Sedan dess har appen varit tillgängligt i alla Apple-enheter med iOS 5 eller högre. Du kan låta Siri utföra olika uppgifter på din iPhone eller iPad. Till exempel kan appen söka efter trevliga restauranger eller reservera ett bord någonstans. Du kan också skicka SMS med rösten eller utföra sökningar. Siri baseras på olika sökmotorer som Google, Yahoo! och Bing. Appen läser också tidningar och andra (nyhets) webbplatser för att förse användaren med information. Du kan ställa frågor till Siri om många olika ämnen och du får nästan alltid ett (någorlunda) korrekt svar. Siri har utvecklats mycket sedan den lanserades och ger nu även oombedd information om till exempel restid från arbete till hemmet, möten och förslag på trevliga restauranger i ditt område.
Du kan stänga av Siri om du inte vill använda appen. Du gör detta enkelt via ""Inställningar"". I ""Inställningar"" går du till ""Allmänt"" och sedan till ""Siri"". Du kan inaktivera funktionen genom att trycka på reglaget.
Svar:
Sedan iOS 9.0 har Siri, Apples virtuella assistent, varit proaktiv. Det innebär att Siri inte bara reagerar på vad du gör, utan också aktivt ger förslag. Även om du inte ber om det. Siri ger till exempel tips om användbara appar och lägger automatiskt in möten eller flygbiljetter som du får i din e-post i din kalender. Det finns alltså många användbara inbyggda extrafunktioner. Siri ger ""appförslag"" så att du snabbt kan öppna ofta använda appar från låsskärmen. Tänk dig till exempel på en app som du använder ofta vid en viss tidpunkt.
Funktionen är aktiverad som standard. Men om du inte vill använda funktionen kan du bara stänga av den. Du kan inaktivera Siris förslag för specifika appar eller alla appar samtidigt. Så här gör du:
1. Öppna ""Inställningar"" och gå till ""Allmänt"" 2. Tryck på ""Sök med strålkastare"" 3. Inaktivera alternativet ""Siri-förslag""
Svar:
Om du returnerar en iPhone eller skickar den till reparation måste du stänga av Hitta min iPhone. Inaktivera denna funktion enligt följande anvisningar: Gå till http://icloud.com/find och logga in med ditt Apple-ID. Inte rätt i ""Hitta min iPhone""? Klicka sedan längst upp till vänster och välj ""Hitta min iPhone"". Tryck på ""Alla enheter"" högst upp och välj din enhet*. Klicka nu på ""Ta bort från konto"" (notera att du måste ta bort enheten, det räcker inte att du bara stänger av den). Ser du inte detta? Klicka sedan på ""Alla enheter"" (kan också kallas ""iPhone från – ditt namn –"") och klicka på x:et bredvid enheten. *Ser du inte din telefon? Då har du kanske redan inaktiverat ditt konto.
Svar:
Om du precis har uppdaterat till iOS 9.0 kan du fastna på skärmen ""Skjut för att uppdatera"". Du kommer inte förbi den här skärmen även om du startar om enheten. Detta kan lösas genom att du uppdaterar enheten till en nyare version av iOS via datorn. Följ stegen nedan för att lösa problemet.
Anslut enheten till en dator och öppna iTunes.
Med enheten ansluten håller du ned ström- och startknappen samtidigt tills du ser ""Anslut till iTunes"".
Välj ""Uppdatera"" för att uppdatera enheten.
Följ stegen på enhetens display för att återställa allt efter återställning.
Nu fungerar din enhet som den ska igen och du kan ta dig förbi skärmen ""Skjut för att uppdatera""
Svar:
Du ansluter din Apple iPhone till datorn genom att ansluta en kabel till datorns USB-port.
Du kan även använda Apples eget program: iTunes. Med det här programmet kan du ladda ned uppdateringar, överföra musik till på din iPhone, synkronisera din iPhone med din dator och mycket mer.
Svar:
SIM-kort finns för närvarande i tre olika format: vanliga, mikro och nano. Om SIM-kortet är för litet för telefonen kan du använda en SIM-adapter. På så sätt passar SIM-kortet i telefonen igen. Om SIM-kortet är för stort kan du klippa det med en SIM-kortklippare.
Svar:
Apple lanserar större programvaruuppdateringar för sina produkter ungefär varje år. De anger även vilka enheter som är berättigade till en uppdatering och vilka som inte är det. För det mesta får enheterna stöd för programvaruuppdateringar under några år.
Programvaruuppdateringar för iOS kan installeras på två sätt. Det första sättet är att använda ditt Wi-Fi-nätverk. Du måste ansluta enheten till en strömkälla och sedan kan du ladda ned och installera programvaran via Inställningar > Allmänt > Programvaruuppdatering. Det andra alternativet är att uppdatera via iTunes. Anslut enheten till din dator eller bärbara dator och öppna iTunes. Därefter kan du gå till översikten över din enhet och klicka på ""Sök efter uppdatering"". Därefter kan du ladda ner och installera den nya versionen av iOS.
Svar:
Utöver enhetens interna lagringsutrymme kan du även använda molnlagring. Här kan du ladda upp dina foton och videor så att de inte behöver lagras på telefonen. De är fortfarande tillgängliga på telefonen via molnet, men tar inte upp något utrymme på telefonen. Detta förhindrar att telefonen blir långsammare och det tar längre tid innan du får slut på lagringsutrymme. Exempel på molnlagring är iCloud, Dropbox, Google Drive och Microsoft OneDrive.
Svar:
I de flesta fall fungerar mobilt internet direkt när du sätter in SIM-kortet i din smartphone. Om inte kanske du måste konfigurera ett APN manuellt. För att göra detta måste du först gå till menyn ""Inställningar"". På en Android-enhet måste du gå till ""Mobilnät"" och sedan ""Åtkomstpunktens namn"". Klicka sedan på ""Lägg till"" och ett formulär visas där du måste ange de rätta värdena. När du har gjort detta trycker du på de tre prickarna högst upp och sedan på ""Spara"".
På en iOS-enhet går du till ""Mobilnät"" och sedan till ""Alternativ för mobildata"". När du trycker på ""Mobildatanät"" kan du fylla i ett formulär. Ange korrekta värden här. De värden du måste ange varierar beroende på operatör.
Svar:
Med tiden kan det samlas smuts och damm i telefonens laddningsport. Detta kan resultera i att kabeln inte sitter på plats och att laddningen inte fungerar som den ska. Du löser enkelt detta problem genom att försiktigt ta bort den ansamlade smutsen och dammet. Du kan göra detta med t.ex. en tandpetare. Genom att försiktigt skrapa längs kanterna och hörnen inuti laddningsporten kan du få bort den ansamlade smutsen. Nu kan laddningskabeln anslutas till enheten igen. Se till att du inte använder för mycket kraft, det räcker ofta med att skrapa längs med den. När du har skrapat bort smutsen kan det du också blåsa kraftigt in i laddningsporten. Se till att ingen fukt kommer in i porten.
Svar:
Du använder MB från ditt datapaket när du använder mobilt internet. Om du har en Wi-Fi-anslutning använder du inte MB från ditt paket. Hur snabbt du använder dina MB beror på hur snabbt ditt mobilnät är, vad du gör på internet och hur mycket du använder internet.
Tänk på att uppgifterna ovan gäller en genomsnittlig förbrukning. Den faktiska förbrukningen kan variera. Några exempel:
- Ju högre kvalitet en video- eller ljudfil har, desto mer data förbrukar du när du tittar eller lyssnar på den.
- Om du kickar ett Whatsapp-meddelande med en bilaga, t.ex. ett foto, kostar detta också mer data.
- Om det finns fler animationer på en webbplats, t.ex. rörliga delar eller annonser, förbrukar du också mer data.
För att spara MB från ditt datapaket är det bäst att ladda ned stora appar och programvaruuppdateringar när du har en Wi-Fi-anslutning. För enkelhetens skull kan du anta att en genomsnittlig användare använder mellan 1 000 och 1 500 MB per månad. Om du använder mobilt internet intensivt bör du välja ett paket med 2 000 eller 3 000 MB eller kanske mer. Du kan ofta kontrollera med din nuvarande operatör hur mycket MB du använder i genomsnitt.
Om du använder 4G eller 4G+ behandlas data snabbare. Det innebär att du förbrukar mer data under samma tid än med en 3G-anslutning. 4G använder alltså inte mer data än 3G, men eftersom den fungerar snabbare behandlas mer data under samma tid. Om du har en 4G-anslutning innebär det ofta att du använder mer data än vad du kanske är van vid med 3G
Svar:
Det korta svaret: ta bort appar, foton och videor från telefonen
Det utförliga svaret: En telefon har två olika typer av minne: lagringsminne och arbetsminne (även kallat RAM). I lagringsminnet lagras filer, t.ex. foton och appar. Aktiva processer lagras tillfälligt i arbetsminnet. Arbetsminnet gör det till exempel möjligt att köra appar.
Om du får ett meddelande om att minnet är fullt är det alltid lagringsminnet. Det beror på att det finns för många filer på telefonen. Exempel på stora filer är foton, videor och appar. Om lagringsminnet är fullt måste du ta bort filer från telefonen. Du kan även överföra filer som foton och videor till en dator och sedan ta bort dem från telefonen så att du inte förlorar dem. Du kan även sätta in ett SD-kort om det finns en SD-kortplats i telefonen. Detta gör att du kan flytta filer från lagringsminnet till SD-kortet för att få extra utrymme på telefonen.
Om minnet blir fullt snabbt varje gång är det bra att kontrollera kamerans inställningar. Om HDR är aktiverat innebär det att två varianter av varje bild sparas. Detta innebär att telefonens lagringsminne blir fullt mycket snabbare. Om du stänger av den här inställningen sparar du mycket utrymme! Du kan också ställa in en lägre kvalitet på bilderna och videorna så att de tar mindre plats.
Svar:
Om du anger fel PIN-kod tre gånger måste du ange din PUK-kod. Om du har tappat bort PUK-koden kan du lösa problemet på följande sätt. PUK-koden kan du begära i din leverantörs personliga miljö. Du kan också kontakta din leverantörs kundtjänst. Av integritetsskäl har vi ingen insyn i din PUK-kod eller andra personuppgifter hos din operatör. Vi kan tyvärr inte hjälpa dig med detta.
Svar:
Alla enheter som säljs på vår webbplats är olåsta. Det innebär att du kan använda vilken telefon som helst med ett SIM-kort från vilken operatör som helst. Kontrollera att SIM-kortet har rätt storlek. Det är inga problem att beställa en telefon utan abonnemang från vår webbplats och använda ditt nuvarande SIM-kort i den.
Svar:
Om telefonen blir blöt kan det hända att den är vattenskadad. För att undvika skador är det viktigt att du noggrant följer stegen nedan.
Först måste du stänga av telefonen. Det är ingen bra kombination med elektricitet och vatten och det kan orsaka ytterligare skada. Om du kan tar du ur batteriet och SIM-kortet från enheten. På så sätt undviker du skador på chipet. Sedan skakar du enheten för att få bort allt vatten från hålen. Torka sedan telefonen med en handduk, lägg den i en skål och täck den med ris. Ris är mycket fuktabsorberande och drar ut fukten ur enheten. För bästa resultat lägger du telefonen i skålen med ris i 72 timmar och slår inte på den under tiden.
Svar:
Om du har använt telefonen under en längre tid kan den bli långsammare. Detta kan ha flera orsaker. Om det är för många appar öppna krävs det mycket RAM-minne eftersom telefonen måste bearbeta mycket. Det kan också hända att lagringsutrymmet är nästan fullt, eftersom det finns många filer och appar på telefonen. Ta bort en del filer för att skapa mer lagringsutrymme och göra att telefonen blir snabbare. Vi rekommenderar även att du stänger av och sätter på telefonen varje vecka. Detta stänger appar som körs i bakgrunden.
Svar:
Undvik att skada enheten genom att använda tillbehör som skärmskydd eller skal. Dessa förhindrar uppkomsten av repor. Ett skärmskydd är en osynlig skyddsfilm som du kan fästa på skärmen. Skal finns i många olika former och storlekar: det finns skal som skyddar baksidan och skal som omsluter hela enheten.
Svar:
Vid en intensiv användning tar batterierna snabbt slut. Du kan förbättra batteritiden genom att vara uppmärksam på några saker. Stäng aktiva appar och starta om mobilen regelbundet. Detta stänger appar som körs i bakgrunden och som minskar batteritiden! Var även uppmärksam på inställningar som GPS, NFC, Bluetooth och/eller automatisk synkronisering. Stäng av dessa inställningar när du inte använder dem. Mobiltelefonens skärm är ofta det som förbrukar mest ström. Om du sänker ljusstyrkan kan du snabbt och enkelt spara energi!